Hans Baur var Hitlers pilot og opnåede at blive flyver-es under første verdenskrig.
Født: 19. 06. 1897 (Norman Frank angiver dog den 24. 04. 1897 som fødselsdag).
Fødested: Mühldorf.
Død: 17. februar 1993.
Begravet: Westfriedhof i München.
Fulde navn: Johann Peter Baur.
Hustru: Centa Baur.
Født: 1907.
Død: 08. 01. 2000.
Begravet: Ved siden af sin mand.
Ved Baurs bryllup var Hitler hans forlover.
Sejre: 6, samt 3 ubekræftede.
Medaljer:
Jernkorset af 1. Klasse.
Bayerns Tapperhedsmedalje i Sølv.
Rang:
Unteroffizier (1. Verdenskrig).
SS-Oberführer: 09. september 1934.
SS-Brigadeführer: 31. januar 1944.
SS-Gruppenführer: 24. 02.
1945.
Tjenestested
1. Verdenskrig: FA 295.
I
1915 blev han indkaldt til artilleriet og blev siden uddannet til at være artilleripilot, der hjalp artilleriet med dets skydning.
George von Hengl var Baur's normale observatør. De fløj 160 togter sammen og nedskød 6 modstandere. Sejrene blev alle opnået i et Hannover CL.III fly. Det var ikke normalt, at tosædede flyvere opnåede at blive et ES med 5 luftsejre.
Den 29. 10.
1918 kom Baur og Hengl i kamp med 7 Spad (jagerfly), hvor de opnåede 2 bekræftede sejre, samt tvang to modstandere ned indenfor Deres egne linjer.
Baur blev siden Adolf Hitlers personlige pilot i perioden 1933 til 1945.
I 1919 meldte Baur sig ind Freikorps og blev samme år flyvende kurér for hæren.
I
mellemkrigstiden blev Baur en førende civilpilot, der ofte blev udvalgt som pilot ved vigtige flyvninger. I 1933 blev Hans Baur Luftmillionär for Lufthansa, da han rundede 1 millioner fløjne km for Lufthansa.
I 1926 meldte Baur sig ind
NSDAP of fik medlemsnummeret 48.113.
Under valgkampen i 1932 blev Baur pilot for
Adolf Hitler, hvor de fløj rundt Junkers Ju-52/3M med halenummeret DC2600.
Da Hitler kom til magten, blev Baur udnævnt som leder Hitlers personlige eskadrille (Reichsregierung). I 1939 blev Eskadrillen omdøbt til Die Fliegerstaffel des Fuehrers.
Baur skulle stå for Hitlers sikkerhed under flyvninger og derfor blev flyet, der blev anvendt i 1932, ombygget. I 1935 blev flyet udskiftet med 4053, der havde halenummeret D-2600.
I 1937 da Baur fyldte 40 år, inviterede Hitler ham til spisning i Rigskancelliet, hvor Baur fik en Mercedes Benz (han havde en amerikansk Ford).
Primo 1939 vurderede Baur at Fw (Focke-Wulf) 200 (kendt som Condor) ville være et bedre fly for Hitler. Flyet blev registreret som D-2600 og tjente Hitler frem til den 18. 07.
1944, hvor det blev ødelagt i et bombeangreb.
Baur blev ven med Hitler og i slutningen af krigen, hvor Hitlers forhold til lederne i Luftwaffe blev dårligere, rådspørgte han ofte Hans Bauer om spørgsmål med relation til flyvning.
Baur ankom til Berlin under kampen om Berlin, for at kunne flyve Hitler ud fra den omringede by, til Berghoff, i et Fi (Fieseler) 156 (Storch), fra en improviseret startbane i Tiergarten. Hitler valgte at blive.
Baur forsøgte efter Hitlers selvmord at flygte til de amerikanske linjer, men blev skudt i benet af Soldater fra Den Røde Hær. Efterfølgende måtte hans ene ben amputeres grundet koldbrand. Opereation blev foretaget af tandlægetekniker uden bedøvelse.
Baur blev i slutningen af krigen fanget af russerne, og kom til at tilbringe 10 år i Sibirien.
Baur skrev bogen: Hitler at My Side.
Sejre:
1: 17. juli 1918, 10:00: SPAD Foret ved de Courton.
2: 17. juli 1918, 10:02: SPAD.
: 20. august 1918: Breguet 14.
3: 22. oktober 1918: Breguet 14 ved Barricourt.
4: 22. oktober 1918: En fransk EA.
5: 29. oktober 1918: SPAD.
6: 29. oktober 1918: SPAD.
: 29. oktober 1918: SPAD.
: 29. oktober 1918: SPAD.