LZ (Luftschiff Zeppelin) 129.
Dvs. at luftskibet var det 129 projekterede luftskib, mens der dog kun var
blevet bygget 118.
Luftskibet var opkaldt efter den tyske feltmarskal Paul von Hindenburg.
Bygget til at kunne fragte 50 passagerer til USA på 2½ dag.
Zeppelin-Reederei.
Det første
luftfartøj med indbygget bad.
Længde: 245 meter
(804 fod).
Diameter: 41 m
(135 fod).
Vægt lastet på
1.flyvning: 236 tons.
Fire Mercedes-Benz
dieselmotorer med 1.200 hestekræfter.
Tophastighed: 135
km/t.
6,71 mill.
Kubikfod brint.
Brandfare:
Passagererne blev advaret imod at tage tændstikker med om bord (Webb
Miller, fredløse verden).
Var bygget til også at kunne fyldes med Helium, men USA ville ikke
sælge dette grundstof til Tyskland da de var bange for bombefaren.
Værelser: 25.
Jomfruflyvning:
04. marts 1936.
3 timers flyvning over Bodensøen.
Kaptajn: Ernst A. Lehmann.
Atlanterhavs
flyvning:
Flyverute: Webb Miller, fredløse verden: "Hindenburg gled op
langs Rhinen mod den engelske kanal en omvej på adskillige hundrede kilometer,
fordi Frankrig forbød luftskibet lægge ruten over fransk territorium."
1.
passagerflyvning:
Hindenburg startede på sin første atlanterhavsflyvning den 06. 05.
1936, klokken 08:27 fra Friedrichshafen til Lakehurst (USA).
Passagerer: 106.
Billetpris: 400$.
Kaptajn: Ernst Lehmann.
Den amerikanske journalist Webb Miller var med på den første flyvning
og har beskrevet den således i Fredløse verden:
"Da mørket var ved at falde på den 6. maj, førte busser de
enoghalvtreds passagerer og omtrent en tons bagage ud til den enorme zeppelinhangar.
Billetten gav passagererne ret til at medføre halvtreds pund afgitsfrit; overvægt måtte
betales med femoghalvfjerds cents pr. pund."
...
"Da klokken var omtrent et kvarter over otte, halede hangarens
besætning der var på over tohundrede mand i torvene, og hurtigt gled
luftskibet, som var fastgjort til en bevægelig fortøjningsmast, ud på flyvepladsen."
Antal
Passagerflyvinger (tur Retur) i 1936:
10 til USA og 7 til Rio (/Janero.
Samlet flyvelængde: 300.000 km.
eneste flyvning i
1937:
Kaptajn: Max Pruh.
Ombord var der 97 mennesker og en hund med navnet Ulla.
passagerer: 36.
Besætningsmedlemmer: 61.
Sidste flyvning:
Startede den 03. maj 1937 fra det nye statrtsted Frankfurt.
Klokken 6 den 06. maj 1937skulle Hindenburg have været i Lakehurst.
Men var blevet forsinket pga. modvind.
Hindenburg nåede først frem til Lakehurst klokken 16.
Måtte vente med at lande pga. dårligt vejr med regn og lyn.
Hindenburg gik ind til landing klokken 19:10.
Ulykke.
Hindenburg Forulykkede da der opstod en brand ved fortøjningen af
luftskibet. Brandårsagen var, at der var sprunget en gnist fra fortøjningspælen der var
lavet af metal til Zeppelineren, der havde antændt dugen, der var malet med et let
antændeligt materiale.
Ved branden døde 13 passagerer og 22 besætningsmedlemmer, et
jordpersonel og hunden Ulla.
Radiooplæseren
Herb Morrison fra NBC var i Lakehurst for at lave en rutine optagelse, og hans direkte
dækning af ulykken blev fløjet til New York hvor indslaget blev sendt.
Efterskrift:
De brandfarlige dele af stoffet var tilføjet for, at imprægnere dugen
så den blev vandtæt og metalspåner for at reflektere solstråler.
I mange år var den officielle brandårsag antænding af luftskibets
Brint. Men der er klare indicier imod denne teori.
Brint brænder med en klar usynlig flamme, mens luftskibet brændte med
en orange flamme.
Endvidere holdt luftskibet sig stabilt i luften under starten af
branden og steg endda en anelse på et tidspunkt da luftskibet var mommet ned på jorden.
Dugen der var på 3 Hektar brændte på 32 sekunder og ulykken strakte
sig over tidsrum på 34 sekunder.
Zeppelin fabrikkerne kendte brandårsagen. Men holdt det hemmeligt af
erstatnings- eller politiske årsager.
Politisk da det nazistiske system ikke kunne begå fejl.