Skip Navigation Links Historie Mellemkrigstiden Flyvning LZ Hindenburg

LZ Hindenburg

Zeppelineren Hindenburg over New York
I Slutningen af April 1936 sejlede jeg med Bremen for at foretage den første Transatlantiske Flyvetur med Zeppelineren Hindenburg, der indviede den første regulære Passagerrute tværs over Nordatlanten.
Den vigtigste Usikkerhedsfaktor i Verden i Dag er Truslen fra Luften. Intet har i så høj Grad avlet Frygt og Mistro mellem Nationerne eller opmuntret rovgridske Ambitioner som dette nye Middel til pludseligt Angreb, ikke blot på de kæmpende Styrker, men på deres Kvinder og Børn langt bag Frontlinierne.
Alle Deltagerne i Flyverkapløbet er ankommet, deres Maskiner staar i Hangarerne, parat til Start, kun de italienske Flyvere lader vente paa sig. Et tykt Skydække over Alperne har forsinket dem, og man kan ikke udsætte Aabningen af Stævnet.
Første pilot som besejrede en zeppeliner.
Om Zeppelin angreb på London.
KNOW that I shall meet my fate
Somewhere among the clouds above;
Those that I fight I do not hate,
Those that I guard I do not love;
Luftskibet Hindenburg minder i skæbne lidt om Titanic, da de begge blev bygget til storslåethed og begge endte Deres tjeneste i ulykke.
LZ (Luftschiff Zeppelin) 129.
Dvs. at luftskibet var det 129 projekterede luftskib, mens der dog kun var blevet bygget 118.

Luftskibet var opkaldt efter den tyske feltmarskal Paul von Hindenburg.

Bygget til at kunne fragte 50 passagerer til USA på 2½ dag.

Zeppelin-Reederei.

Det første luftfartøj med indbygget bad.

Længde: 245 meter (804 fod).

Diameter: 41 m (135 fod).

Vægt lastet på 1.flyvning: 236 tons.

Fire Mercedes-Benz dieselmotorer med 1.200 hestekræfter.

Tophastighed: 135 km/t.

6,71 mill. Kubikfod brint.

Brandfare:
Passagererne blev advaret imod at tage tændstikker med om bord (Webb Miller, fredløse verden).
Var bygget til også at kunne fyldes med Helium, men USA ville ikke sælge dette grundstof til Tyskland da de var bange for bombefaren.

Værelser: 25.

Jomfruflyvning: 04. marts 1936.
3 timers flyvning over Bodensøen.
Kaptajn: Ernst A. Lehmann.

Atlanterhavs flyvning:
Flyverute: Webb Miller, fredløse verden: "Hindenburg gled op langs Rhinen mod den engelske kanal – en omvej på adskillige hundrede kilometer, fordi Frankrig forbød luftskibet lægge ruten over fransk territorium."

1. passagerflyvning:
Hindenburg startede på sin første atlanterhavsflyvning den 06. 05. 1936, klokken 08:27 fra Friedrichshafen til Lakehurst (USA).
Passagerer: 106.
Billetpris: 400$.
Kaptajn: Ernst Lehmann.
Den amerikanske journalist Webb Miller var med på den første flyvning og har beskrevet den således i Fredløse verden:
"Da mørket var ved at falde på den 6. maj, førte busser de enoghalvtreds passagerer og omtrent en tons bagage ud til den enorme zeppelinhangar. Billetten gav passagererne ret til at medføre halvtreds pund afgitsfrit; overvægt måtte betales med femoghalvfjerds cents pr. pund."
...
"Da klokken var omtrent et kvarter over otte, halede hangarens besætning – der var på over tohundrede mand – i torvene, og hurtigt gled luftskibet, som var fastgjort til en bevægelig fortøjningsmast, ud på flyvepladsen."

Antal Passagerflyvinger (tur – Retur) i 1936:
10 til USA og 7 til Rio (/Janero.
Samlet flyvelængde: 300.000 km.

eneste flyvning i 1937:
Kaptajn: Max Pruh.
Ombord var der 97 mennesker og en hund med navnet Ulla.
passagerer: 36.
Besætningsmedlemmer: 61.

Sidste flyvning:
Startede den 03. maj 1937 fra det nye statrtsted Frankfurt.
Klokken 6 den 06. maj 1937skulle Hindenburg have været i Lakehurst. Men var blevet forsinket pga. modvind.
Hindenburg nåede først frem til Lakehurst klokken 16.
Måtte vente med at lande pga. dårligt vejr med regn og lyn.
Hindenburg gik ind til landing klokken 19:10.

Ulykke.
Hindenburg Forulykkede da der opstod en brand ved fortøjningen af luftskibet. Brandårsagen var, at der var sprunget en gnist fra fortøjningspælen der var lavet af metal til Zeppelineren, der havde antændt dugen, der var malet med et let antændeligt materiale.
Ved branden døde 13 passagerer og 22 besætningsmedlemmer, et jordpersonel og hunden Ulla.

Radiooplæseren Herb Morrison fra NBC var i Lakehurst for at lave en rutine optagelse, og hans direkte dækning af ulykken blev fløjet til New York hvor indslaget blev sendt.

Efterskrift:
De brandfarlige dele af stoffet var tilføjet for, at imprægnere dugen så den blev vandtæt og metalspåner for at reflektere solstråler.
I mange år var den officielle brandårsag antænding af luftskibets Brint. Men der er klare indicier imod denne teori.
Brint brænder med en klar usynlig flamme, mens luftskibet brændte med en orange flamme.
Endvidere holdt luftskibet sig stabilt i luften under starten af branden og steg endda en anelse på et tidspunkt da luftskibet var mommet ned på jorden.
Dugen der var på 3 Hektar brændte på 32 sekunder og ulykken strakte sig over tidsrum på 34 sekunder.
Zeppelin fabrikkerne kendte brandårsagen. Men holdt det hemmeligt af erstatnings- eller politiske årsager.
Politisk da det nazistiske system ikke kunne begå fejl.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube