Den 25. juli 1909 overfløj Louis Bleriot som det første menneske den Engelske Kanal og det skete i en flyvemaskine af denne type.
Fransk rekognosceringsfly.
Producent: Louis Blériot.
Tiltrådt tjeneste: 1914.
Antal bygget: 132.
Motor: Gnome rotary, (50 eller 70 hk, afhængig af type, se nedenfor).
Monoplan.
Vinge spæn: 10.33 m (33 ft 11).
Længde: 8.48 m (27 ft 10).
Højde: 2.65 m (8 ft 5 ).
Brutto vægt: 834 kg (1.838 lb).
Topfart: 106 km/t (66 mph) ved sea level.
Flyvehøjde: 0.000 m (3.280 ft).
Flyvetid: 3 timer, 30 minutter.
Mandskab: 1-2.
Armering: 1 Lewis maskingevær (anbragt ovenpå den øverste vinge).
Flyet var Fokker E. III underlegen, da det tyske fly havde et synkroniseret maskingevær.
Blériot XI Artillerie:
Mandskab: 1.
Motor: Gnome rotary (50 hk).
Blériot XI Militaire:
Mandskab: 1.
Motor: Gnome rotary (50 hk).
Blériot XI-2 Génie:
Mandskab: 2.
Motor: Gnome rotary (70 hk).
Blériot XI-2 Artillerie:
Mandskab: 2.
Motor: Gnome rotary (70 hk).