Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Lothar Richthofen

Lothar von Richthofen

Lothat von Richthofen
Ritmester von Richthofen og løjtnant Kohze har ansvaret for fordelingen af jagerpiloter i medfør af følgende ordre.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
Om den berømte tyske jagereskadrille og dets piloter.
Jeg ved,
min skæbne faldt
i slag et sted
i himlens evighed.
At about 7 o'clock in the evening of 18 April two enemy aircraft, flying very high, appeared over the area between Sainte-Katherine and Lendelede.
As soon as it was spotted and recognised as such there was considerable excitement with mechanics running about and pointing excitedly upwards. The pilot must have seen he was over a British aerodrome and quickly disappeared into the clouds again.
Under første verdenskrig var luftvåbnet nyt og den tyske propaganda udnyttede dets førende flyvere til det yderste.

Lothar var bror til Tysklands førende Es, der gik under tilnavnet Den røde Baron. Den 6. marts 1917 blev Lothar overført til broderens enhed, hvilket blev brugt propagandamæssigt.
Født: 27. 09. 1894.
Fødested: Breslau.
Død: 04. 07. 1922.
Dødssted: Fuhlsbuttel.
Dødsårsag: Død i et flystyrt da den LVG C.VI han fløj fik motorsvigt.
Gravsted: Garnisonskirkegård ved Schweidnitz (hans hjemby). Byen ligger nu i Polen og gravstedet blev ikke bevaret.

Søskende: 3 stk.
Storebror: Manfred von Richthofen (det tyske top-es med 8o sejre). Bolko von Richthofen.


Hustru: Grevinde Doris von Keyserlingk.
Viet: juni 1919.
Ægteskabet blev opløst.

Børn:

Carmen Viola: Født: 1920 Død: 1971.
Wolf-Manfred: Født: 1922 Død: 2010.

Fætter til Wolfram von Richthofen.

Sejre: 40.

Medaljer:

Jernkorset af 1. klasse: 1914.
Jernkorset af 2. klasse: 1914.
Ridderkorset med sværd fra huset Hohenzollern: 10. 05. 1917.
Pour le Mérite: 14. 05. 1917.

Såret:

1: 13. 05. 1917, i kamp med en B.E.2e.
2: 13. 03. 1918, nødlandede efter at være skudt ned af det Australske Es Geoffrey Hughes.
Var indlagt hospital for, at komme sig efter disse sår, da han fik at vide at hans bror Manfred von Richthofen var død.
3: 12. 08. 1918: Nedskudt af det engelske Es John Summers i en Sopwith Camel.

Rang: Oberleutnant.

Tjenestesteder i kronologisk rækkefølge: Kavaleriet.
KG 4: 1915.
Jasta 11: 06. 03. 1917 - .

Lothar opnåede 40 sejre ved Jasta 11 (nr. 1 – 40), af disse var de 6 esser.
Sejr nr. 20: Albert Ball.
Sejr nr. 21: William Thomas Price (såret).
Sejr nr. 23: Ernest Stanley Moore og William Otto Brash Winkler (begge blev krigsfanger).
Sejr nr. 35: Kenneth Charles Mills (dræbt i kamp med 5 Fokker D.VII - Lothar skød ham givet ned).
Sejr nr. 40 og sidste sejr: John Kenneth Summers - han blev taget til fange, men før fangenskabet mødte han Lothar Richthofen og blev underholdt af medlemmer af "Det flyvende cirkus".


Lothar var den ledende officer ved Jasta 11 i perioderne:
01. 05. 1917 – 13. 05. 1917 (WIA).
25. 09. 1917 – 19. 01. 1918.
16. 02. 1918 – 13. 03. 1918 (WIA).
19. 07. 1918 – 26. 07. 1918.

Kolliderede med det engelske flyver es Albert Ball den 07. 05. 1917 (ved Lens).
Lothar blev af tyskerne noteret for sejren.

Kenneth MacKenzie Walker blev skudt ned af Erich Just, men patruljen blev ledt af Lothar, som også blev noteret for en sejr, nogle giver Lothar æren for denne nedskydning.

Lothar blev trafikflyver mellem Berlin og Hamburg efter krigen.

Den 04. Juli 1922 fik den LVG C.VI (en tysk observationsmaskine fra 1917) Lothar fløj motorshop og styrtede ned og han blev dræbt. Som passagerer var skuespillerinden Fern Andra og hendes instruktør Georg Bluen. Bluen døde dagen efter flystyrtet mens Fern og brugte det følgende år til at komme sig efter ulykken. Fern blev fejlagtigt meldt omkommen også.

Sejre:

1: 28 Marts 1917 17:15: F.E.2b (7715) ved Øst forVimy.
2: 11 April 1917 09:15: Bristol F.2a (A3323) Nord for Fresnes.
3: 11 April 1917 12:35: R.E.8 (A4190) Nordøst for Fampoux.
4: 13 April 1917 08:55: R.E.8 (A3126) Nordøst for Biache.
5: 13 April 1917 08:56: R.E.8 (A4191) Pelves.
6: 14 April 1917 09:20: Nieuport 23 (A6772) vest for Fouquières.
7: 14 April 1917 18:23: SPAD VII (A6683) Sydøst for Vimy.
8: 16 April 1917 10:30: Nieuport 17 (B1501) Øst for Roeux.
9: 21 April 1917 17:28: Nieuport 17 (B1568) Sydøst for Vimy.
10: 23 April 1917 12:10: B.E.2g (A2876) Nord for Vimy.
11: 26 April 1917 18:30: B.E.2c (2826) Sydøst for Vimy Ridge.
12: 27 April 1917 20:15: F.E.2b (4850) Fresnes.
13: 29 April 1917 11:15: SPAD VII (A7653) Izel.
14: 29 April 1917 19:25: B.E.2e (7092) Nordøst for Monchy.
15: 30 April 1917 07:15: B.E.2g (A2942) Sydøst for Vimy.
16: 30 April 1917 07:55: F.E.2d (A6402) Izel.
17: 01 Maj 1917 19:00: F.E.2b (A782) vest for Acheville.
18: 06 Maj 1917 10:50: R.E.8 (A4596) Sydøst for Givenchy.
19: 07 Maj 1917 18:30: Nieuport 17 (A6609) vest for Biache.
20: 07 Maj 1917 20:30: S.E.5 (A4850) fløjet af Albert Ball Annoeullin.
21: 09 Maj 1917 18:30: Bristol F.2b (A7110) Nordøst for Fampoux.
22: 10 Maj 1917 07:50: Sopwith Pup (A7303) Syd forVitry.
23: 11 Maj 1917 17:10: Bristol F.2b (A7111) Izel.
24: 13 Maj 1917 11:35: B.E.2e (7130) vest for Fresnoy.
25: 09 November 1917 10:30: Bristol F.2b Zonnebeke.
26: 23 November 1917 14:00: Bristol F.2b (B1116) vest for Seranvillers.
27: 11 Marts 1918 13:10: Bristol F.2b (A7227) Nordøst for Fresnoy.
28: 12 Marts 1918 11:00: Bristol F.2b (B1247) Maretz, Betry.
29: 12 Marts 1918 11:10: Bristol F.2b (B1250) Clary.
30: 25 Juli 1918 19:50: Sopwith Camel Fismes.
31: 01 August 1918 13:10: SPAD VII.
32: 01 August 1918 13:10: SPAD VII.
33: 08 August 1918 17:30: D.H.9.
34: 08 August 1918 17:45: S.E.5a (B151).
35: 08 August 1918 18:50: S.E.5a (D6962).
36: 09 August 1918 07:30: D.H.9 (D5666) Villers Carbonnel.
37: 09 August 1918 18:40: D.H.9 (F6066) Foucaucourt.
38: 11 August 1918 08:30: D.H.9 (D3097).
39: 12 August 1918 09:30: Sopwith Camel nordvest for Péronne.
40: 12 August 1918 09:30: Sopwith Camel nordvest for Miséry.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube