En zeppeliner tilhørende den tyske hær. En Zeppeliner er et luftskib.
Nederst kan tre billeder fra gravmonumentet for de døde fra LZ37 ses.
Første Flyvning: 05. marts 1915.
Tjenstdygtig: 07. juni 1915 ved den tyske hær.
Nedskudt den 07. juni 1915 kl 3:00 ved Gent i Belgien, som det første luftskib der blev nedskudt af en flyvemaskine, og piloten var den engelske Løjtnant
Reginald Warneford i en Morane.
Værft: Potsdam.
Type: M.
Besætning: 28 mand.
Deraf 9 officerer.
Længde: 158 m.
Diameter: 14,9 m.
Volumen: 22.470 kubikmeter.
Zelleantal: 18 stk.
Motorer: 3 stk.
Hatighed: 82 km/t.
Tomvægt: 17.588 kg.
Nyttelast: 8.520 kg.
Da LZ 37 blev skudt ned, var luftskibet på til sin hangar ved Gontrode ved Gent, efter den havde været på togt over England, hvor byerne Grimsby og Kingston havde været hovedmålene.
Da
Warneford nærmede sig LZ 37 blev der åbnet ild fra luftskibet. Taktikken for det enlige fly var, at forsøge at komme op over zeppelineren for at kaste dets seks bomber imod zeppelineren.
For at undgå dette kastede LZ 37 en del ballast, hvorved zeppelineren steg hurtigere end flyet til en højde af 6.000 fod.
Zeppelineren nærmede sig sin hangar og begyndte at glide imod sin landingsplads.
Ved denne manøvre fra LZ 37 kunne flyet komme op over zeppelineren, og kaste sine bomber hvoraf den ene ramte LZ 37 og forårsagede en kraftig eksplosion, der sendte luftskibet brændende til jorden, hvor LZ 37 ramte klosteret Mont St. Amand.
Der er flere forskellige opgørelser af tabstallene fra LZ 37. Nogle kilder angiver at alle ombord blev dræbt, mens andre kilder angiver at en fra besætningen redede livet. Den overlevende skulle have befundet sig i førergondolen, og det angives at han kastede sig flat mod på gondolens gulv da LZ 37 havarede. Da zeppelineren ramte jorden, blev han kastet ud af LZ 37 for at lande sikkert i en seng på klosteret Mont St. Amand.
Der blev dræbt civile på klosteret, igen er der forskellige tal, men noget kunne tyde at 4 nonner + 2 forældreløse børn blev dræbt.
Da LZ 37 eksploderede
Warnefords fly slynget imod jorden med bunden op ad. Det lykkedes imidlertid
Reginald Warneford at få kontrol over flyet, uden anden skade på flyet end tomme benzintanke.
Reginald Warneford fik foretaget en landing midt mellem linierne, hvor han påfyldte sine tomme benzintanke (engelske kilder siger det tog 15 minutter, mens franskmændene siger det tog 35 minutter). Herfra startede
Warneford atter og kunne lande sikkert bag egne linier.
Der er gravmonument for LZ 37 på Westerbegraafplaats (Ghent).
Billeder af gravmonument for LZ37
Fotograf: Jean-Pierre Lauwers (fra Belgien)
Klik på miniature billedet som ønskes vist i en stor udgave.