Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Nieuport

Jagerflyet Nieuport

Nieuport 11
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
Jeg ved,
min skæbne faldt
i slag et sted
i himlens evighed.
At about 7 o'clock in the evening of 18 April two enemy aircraft, flying very high, appeared over the area between Sainte-Katherine and Lendelede.
As soon as it was spotted and recognised as such there was considerable excitement with mechanics running about and pointing excitedly upwards. The pilot must have seen he was over a British aerodrome and quickly disappeared into the clouds again.
Lidt tal og fakta om Nieuport's jagerfly fra 1. Verdenskrig.

Nieuport 10

Introduktions år: 1915.

Motor: Gnome med 80 hk.

Vinge spæn: 8,20 m

Længde: 7,10 m

Bruttovægt: 658 kg.

Nettovægt: 409 kg.

Topfart: 140 km/h.

Flyvehøjde: 4570.

Mandskab: 1.

Armering: 1 stk. maskingevær.




Nieuport 11

Fransk jager.

Introduktions år: Juli 1915.

Et meget manøvredygtigt fly.

Problem: Vingens afstivning hindrede ikke vingerne i at røre hinanden i dybe dyk. Dette førte til ulykker.

Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.

Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 80 hk).

Biplan.

Vinge spæn: 7.52 m.

Længde: 5,8 m.

Højde: 2,45 m.

Bruttovægt: 550 kg.

Nettovægt: 345 kg.

Topfart: 156 km/t.

Flyvehøjde: 4.600 m.

Flyvetid: 2 timer, 30 minutter.

Mandskab: 1.

Armering: 1 stk. Lewis maskingevær (anbragt ovenpå den øverste vinge).

Flyet var Fokker E. III underlegen, da det tyske fly havde et synkroniseret maskingevær.

Forbedret udgave: Nieuport 17.



Nieuport 12

Fransk jager.
Introduktions år: 1915.

Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.

Motor: Clerget 9B rotary (9 cylinder og luftkølet).

Biplan.

Vinge spæn: 9,03 m.

Længde: 7,3 m.

Højde: 2.67 m.

Bruttovægt: 920 kg

Topfart: 155 km/t.

Flyvehøjde: 4.700 m.

Flyvetid: 2 timer, 45 minutter.

Bemanding: 1-2.

Armering: 1-2 maskingeværer anbragt ovenpå den øverste vinge.




Nieuport 17

Fransk jager.

Tiltrådt service: Marts 1916.

I det franske luftvåben blev Nieuport 17 erstattet af SPAD S,VII.

Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.

Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 110 hk).

Biplan.

Vinge spæn: 8,22 m.

Længde: 5,74 m.

Højde: 2,4 m.

Tomvægt: 375 kg.

Bruttovægt 565 kg.

Topfart: 177 km/t (110 mph).

Flyvehøjde: 5.300 m (17.388 ft).

Flyvetid: 2 timer.

Mandskab: 1.

Armering: 1 stk. Vickers maskingevær (Lewis 303 maskingevær, der er synkroniseret).

Flyet var Fokker E. III overlegen (den tyske hærledelse beordrede flyet kopieret).

Videre udviklet fra: Nieuport 11.




Nieuport 27

Fransk jager.

Introduktions år: 1917.

Problem: Som tidligere modeller havde denne model en tendens til, at miste væv fra den øverste vinge. Hvilket gjorde den upopulær blandt piloterne.
Flyet blev derfor udskiftet med SPAD S.XIII.

Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.

Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 120 hk).

Biplan.

Vinge spæn: 8,18 m.

Længde: 5,85 m.

Højde: 2.43 m (8 ft).

Bruttovægt 585 kg.

Topfart: 187 km/t.

Flyvehøjde: 5.500 m.

Flyvetid: 1½ time.

Mandskab: 1.

Armering: 2 stk. maskingeværer.

Flyet var Fokker E. III overlegen (den tyske hærledelse beordrede flyet kopieret).

Videre udviklet fra: Nieuport 11.




Nieuport 28

Fransk jager.
Blev kun benyttet af det amerikanske luftvåben.
Flyet blev kasseret af det engelske og franske luftvåben.

Amerikanske Squadrons der brugte flyet:
27th, 94th og 147th.

Introduktions år: 1917.

Et hurtigt og manøvredygtigt fly.

Problem:
Havde en tendens til at tabe dele af vævet på den øvre vinge, når piloten trak flyet ud af et dybt dyk for hurtigt.

Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.

Motor: Gnome Monosoupape 9N (9 cylinder, luftkølet rotary, 160 hk).

Biplan.

Vinge spæn: 8.15 m.

Længde: 6,4 m.

Højde: 2.5 m.

Bruttovægt: 737 kg.

Topfart: 196 km/t.

Flyvehøjde: 5.180 m.

Flyvetid: 1½ time.

Mandskab: 1.

Armering: 2 maskingeværer.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube