Lidt tal og fakta om Nieuport's jagerfly fra 1. Verdenskrig.
Nieuport 10
Introduktions år: 1915.
Motor: Gnome med 80 hk.
Vinge spæn: 8,20 m
Længde: 7,10 m
Bruttovægt: 658 kg.
Nettovægt: 409 kg.
Topfart: 140 km/h.
Flyvehøjde: 4570.
Mandskab: 1.
Armering: 1 stk. maskingevær.
Nieuport 11
Fransk jager.
Introduktions år: Juli 1915.
Et meget manøvredygtigt fly.
Problem: Vingens afstivning hindrede ikke vingerne i at røre hinanden i dybe dyk. Dette førte til ulykker.
Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.
Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 80 hk).
Biplan.
Vinge spæn: 7.52 m.
Længde: 5,8 m.
Højde: 2,45 m.
Bruttovægt: 550 kg.
Nettovægt: 345 kg.
Topfart: 156 km/t.
Flyvehøjde: 4.600 m.
Flyvetid: 2 timer, 30 minutter.
Mandskab: 1.
Armering: 1 stk. Lewis maskingevær (anbragt ovenpå den øverste vinge).
Flyet var Fokker E. III underlegen, da det tyske fly havde et synkroniseret maskingevær.
Forbedret udgave: Nieuport 17.
Nieuport 12
Fransk jager.
Introduktions år: 1915.
Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.
Motor: Clerget 9B rotary (9 cylinder og luftkølet).
Biplan.
Vinge spæn: 9,03 m.
Længde: 7,3 m.
Højde: 2.67 m.
Bruttovægt: 920 kg
Topfart: 155 km/t.
Flyvehøjde: 4.700 m.
Flyvetid: 2 timer, 45 minutter.
Bemanding: 1-2.
Armering: 1-2 maskingeværer anbragt ovenpå den øverste vinge.
Nieuport 17
Fransk jager.
Tiltrådt service: Marts 1916.
I det franske luftvåben blev Nieuport 17 erstattet af SPAD S,VII.
Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.
Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 110 hk).
Biplan.
Vinge spæn: 8,22 m.
Længde: 5,74 m.
Højde: 2,4 m.
Tomvægt: 375 kg.
Bruttovægt 565 kg.
Topfart: 177 km/t (110 mph).
Flyvehøjde: 5.300 m (17.388 ft).
Flyvetid: 2 timer.
Mandskab: 1.
Armering: 1 stk. Vickers maskingevær (Lewis 303 maskingevær, der er synkroniseret).
Flyet var Fokker E. III overlegen (den tyske hærledelse beordrede flyet kopieret).
Videre udviklet fra: Nieuport 11.
Nieuport 27
Fransk jager.
Introduktions år: 1917.
Problem: Som tidligere modeller havde denne model en tendens til, at miste væv fra den øverste vinge. Hvilket gjorde den upopulær blandt piloterne.
Flyet blev derfor udskiftet med SPAD S.XIII.
Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.
Motor: Le Rhône 9C, 9 cylinder ( luftkølet, rotary, 120 hk).
Biplan.
Vinge spæn: 8,18 m.
Længde: 5,85 m.
Højde: 2.43 m (8 ft).
Bruttovægt 585 kg.
Topfart: 187 km/t.
Flyvehøjde: 5.500 m.
Flyvetid: 1½ time.
Mandskab: 1.
Armering: 2 stk. maskingeværer.
Flyet var Fokker E. III overlegen (den tyske hærledelse beordrede flyet kopieret).
Videre udviklet fra: Nieuport 11.
Nieuport 28
Fransk jager.
Blev kun benyttet af det amerikanske luftvåben.
Flyet blev kasseret af det engelske og franske luftvåben.
Amerikanske
Squadrons der brugte flyet:
27
th, 94
th og 147
th.
Introduktions år: 1917.
Et hurtigt og manøvredygtigt fly.
Problem:
Havde en tendens til at tabe dele af vævet på den øvre vinge, når piloten trak flyet ud af et dybt dyk for hurtigt.
Producent: Societe Anonyme des Etablissements Nieuport.
Motor: Gnome Monosoupape 9N (9 cylinder, luftkølet rotary, 160 hk).
Biplan.
Vinge spæn: 8.15 m.
Længde: 6,4 m.
Højde: 2.5 m.
Bruttovægt: 737 kg.
Topfart: 196 km/t.
Flyvehøjde: 5.180 m.
Flyvetid: 1½ time.
Mandskab: 1.
Armering: 2 maskingeværer.