As soon as the plane landed the pilot set it on fire and ran to a farmhouse in Hulst.
Den Dag; da mit Uheld indtraf, oprandt med Vindstille og bagende Varme. Jeg havde foretaget flere Skydninger i Løbet af Formiddagen, og der havde intet været at bemærke.
Denne Jagt er vidunderlig! Det er overmenneskeligt med disse to Kæmpefugle i Luften, alene mellem Skyerne med den Forvisning, at den ene eller den anden må uigenkaldeligt gå til Grunde.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
It was the ambition of every young pilot to bring down a German on our side of the lines.
I KNOW that I shall meet my fate
Somewhere among the clouds above;
Those that I fight I do not hate,
På sin vis Garos verdens første jagerpilot og blv den første flyver som blev kaldt et (flyver) ES.
Født: 06. 10. 1888.
Fødested: Saint-Denis, Réunion.
Død: 05. oktober 1918.
Dødsårsag: Dræbt i kamp.
Dødssted: Vouziers.
Begravet: Vouziers.
Medalje: Croix De Guerre.
Rang: Lieutenant.
1910 købte Garros et fly for 7500 Franc.
Garros satte den 07. september 1912 højderekord med 4,250 m (13,944 ft).
Den 23. september 1913 fløj Garros som den første over Middelhavet i en Morane-Saulnier.
I slutningen af 1914 tog Garros orlov fra hans enhed, for at tage til Morane-Saulnier fabriken, for at blive testpilot. Her samarbejdede Garros med Raymond Saulnier, der arbejdede med at få et Hotchkiss maskingevær til at skyde gennem flyets propel.
I marts 1915 vendte Garros tilbage til hans enhed.
I marts 1915 opnåede Garros sin første nedskydning, det skete i belgisk luftrum. Han anvende et maskingevær der skød ud mellem propellens blade. Propellen blev beskyttet med metalplader. I det nedskudte fly var der de to flyvere Spachholz og Lt. Walter Grosskopf, der begge blev dræbt. De To blev begge de første dræbte flyvere, der blev dræbt af en pilot, der fløj alene.
Flyet der blev anvendt var en Morane Saulnier L. Morane Saulnier bistod piloten med at udvikle flyet.
Garros er noteret for tre nedskydninger.
Garros er den første pilot der er blevet benævnt som et Es.
Havde gjort krav på sin femte nedskydning inden han blev taget til fange den 18. april 1915.
Blev taget til fange af tyskerne den 18. april 1915 da han måtte nødlande sin Morane med et beskadiget benzinrør.
Skuddet var affyret af en kaldet Schlenstedt, som forsvarede Courtrai jernbane station.
Garros nåede at antænde sin maskine, men ikke ødelægge den. Inden han flygtede for at undgå pågribelse. Garros siden taget til fange.
De vigtige dele fra Garros fly blev sendt til Fokker Fabrikken i Tyskland. Få uger senere kunne Anthony Fokker præsentere historiens første producerede ensædede jagermaskiner - Fokker EI - der havde deflectorer på propellerne og havde et interrupt gear. Dette fly gjorde tjeneste fra midten af 1915 til midten af 1916. Der blev produceret ca. 300 fly af typen, der nedskød ca. 1.000 fly.
I februar 1918 Lykkedes det Garros at flygte fra fangelejren i Tyskland, for at vende tilbage som pilot.
Garros blev dræbt i kamp flyvende en SPAD ved Somme-Py den 05. oktober 1918, klokken 11:06 (tysk tid).
Der eksisterer et rygte om, at Garros torpederede en Zeppelin med et for ham dødelig udgang, på forskellige datoer imellem den 14. august 1918 til 05. oktober 1918.
Dette er dog ikke sandt.
I 1928 blev et nyt Tennis Stadium indviet til Fransk Åben. Denne arene blev kaldt Roland Garros til for Roland Garros.
Sejre:
1: 01. april 1915: Albatros B II.