Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Marinen Ubåden Deutschland

Ubåden Deutschland - U. 155

Deutschland ved at blive lastet i New London
Historiens første handelsubåd, som kunne sejle underdykket (når nødvendigt) til over Atlanterhavet, hvor det medbragte handelsvare, som Tyskland havde brug for.

og englænderne mente at ubåden burde betragtes som et krigsskib og interneres.
Navn som handelsubåd: Deutschland.
Ubåd (handels- og krigsubåd).

Kommandanter:
Ført som handelsubåd af: Kaptajn Paul Lebrecht König.
Kapitänleutnant Meusel: 23. maj 1917 - .
Korvettenkapitän Eckelmann.
Korvettenkapitän Studt.

Søsat: 28.03. 1916.
Pris: Ca. 2.750.000 Reichsmark.

Besætnings størrelse: 29 mand.
Officielt var besætningen almindelige søfolk, men praksis er en ubåd så kompliceret at sejle, at skibet blev bemandet af folk fra flåden.

Længde: 65 m.
Bredde: 8.9 m.

Armering: Ubevæbnet.

Dieselmotorerne: 1.200 HK fra to motorer.

Elektromorerne: 1.000 HK fra to motorer.

Aktionsradien: 4.500 sømil.

Hastighed over vandet: 12 knob.
Hastighed under vandet: 6,7 knob.

Som handelsubåd var besætningen 30 mand, mens den som krigs ubåd havde en besætning på 55 mand.

Forlod Bremerhaven den 23. juni 1916 og ankom til Baltimore i Maryland i USA.
Forlod atter USA den 01. august 1916 og nåede Bremen den 23. august 1916.

Det andet togt gik til New London i Connecticut i USA.
Nåede den 10. december 1916 tilbage fra sit sidste togt som handelsubåd.

Først var det planen at Zimmermanns telegram skulle være fragtet til USA med Deutschland, der efter planen skulle sejle fra Bremerhaven den 15. januar 1917. Kort før sejladsen blev turen opgivet, for USA blev mere fjendtlig overfor Tyskland.
Derefter blev Deutschland overført til marinen den 19. februar 1917 (muligvis den 18. 02.).

U. 155 sejlede to togter som handels ubåd i 1916. U. 155 sejlede et krigtstogt i 1917 og 3 krigstogter i 1918, sænkede 42 skibe på tilsammen 118.373 bruttoregistertons.

U. 155 blev i 1918 overført til England. Skibet blevet skrottet i 1922, da skibet var blevet svært beskadiget.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube